Charakterystyka i opis metody badawczej CATI
Indywidualny wywiad telefoniczny wspomagany specjalistycznym programem komputerowym to metoda badawcza, która jest znana w skrócie, jako CATI (z ang. Computer Assisted Telephone Interview). Polega na przeprowadzeniu wywiadu, który przebiega zwykle w sposób szybki i sprawny. Jest jedną z najpopularniejszych metod badawczych wykorzystywanych do zbierania informacji nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Ankietujący zadaje poszczególne pytania wprowadzając odpowiedzi ankietowanych na bieżąco do przygotowanego kwestionariusza. W ankietach telefonicznych respondent nie ma bezpośredniego kontaktu z ankietującym. Metodę wykorzystujemy, gdy chcemy zaznajomić się ze zdaniem społeczeństwa o danym temacie. Analiza CATI jest stosowana głównie w projektach dotyczących badań marketingowych, społecznych, ewaluacyjnych, wizerunkowych (marki, bądź produktu), a także analiz rynku i opinii.
Na czym polega metoda badacza CATI i kto może pomóc ją przeprowadzić?
Decydując się na przeprowadzenie badania metodą CATI możemy skorzystać z agencji badawczych, które mają profesjonalne studia CATI. Doskonałym przykładem takiej placówki może być firma BioStat, która posiada rozbudowane studio wyposażone w 30 stanowisk teleankieterskich. Posiadają swój własny CATI-SYSTEM, który jest w stanie rotować pytania i pomijać zapytania wykluczające się. System zapewnia wysoki poziom kontroli nad trwającymi badaniami. Dzięki sporej liczbie urządzeń przeprowadzanie badań na dużej grupie osób nie jest problematyczne. Firma BioStat wykonuje ankiety nawet w 48h wraz z opracowaniem i analizą zebranych danych. Kadra jest wykwalifikowana i posiada wieloletnie doświadczenie w przeprowadzaniu ankiet telefonicznych z wykorzystaniem kwestionariusza komputerowego. Przedsiębiorstwo oferuje klientom pomoc w przygotowaniu i w realizacji projektów. Zajmują się przygotowaniem wszystkich etapów badania, czyli stworzeniem kwestionariusza wraz z pytaniami, znalezieniem grupy docelowej, przeprowadzeniem badania oraz opracowaniem wyników uzyskanych w trakcie procesu ankietowania. Docierają także do ciężko dostępnych grup. Koszty przeprowadzenia takiego badania są stosunkowo niskie, co jest ważnym faktem w trakcie wybierania formy ankietyzacji. Metoda CATI najlepiej sprawdza się w sytuacjach, gdy potrzebujemy wykonać dużą liczbę ankiet w krótkim czasie, lecz należy pamiętać, że zebrane dane nie zawsze będą precyzyjne.
Kiedy warto?
Metoda badawcza CATI powinna być stosowana w sposób przemyślany, gdyż nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Zaletą ankiet telefonicznych wykorzystujących programy komputerowe jest niewątpliwie krótki czas, niski koszt ich przeprowadzania oraz dostęp do trudno dostępnych grup społeczeństwa. Jednak nie dla wszystkich nadają się badania w formie CATI, z czego doskonale zdają sobie sprawę biura obsługi klienta, czy miejsca przeznaczone do badania opinii publicznej. Na ankiety typu CATI nie powinny decydować się osoby chcące przeprowadzić ankietę, które chciałby uiścić w swoich kwestionariuszach pytania multimedialne, gdyż jest to niewykonalne. Poziom zebranych informacji może być bardzo ogólnikowy i nie każdą osobę musi satysfakcjonować.
Podsumowując ankiety telefoniczne wykorzystujące specjalistyczne programy komputerowe zwane potocznie CATI najlepiej sprawdzają się np. w badaniach marketingowych, gdzie czas odgrywa olbrzymią funkcję. Możemy być pewni, że w krótkim czasie dotrzemy do dużej grupy osób, która będzie odpowiadała naszym wymaganiom. Koszt badań jest niski, więc nie wymaga sporych nakładów finansowych.